wtorek, 7 sierpnia 2007

Birkenau i kobiety

"Z bagna i kamieni" - Krystyna Justa


„Z bagna i kamieni” nie jest pamiętnikiem więźniarki. Justa przedstawia w formie krótkich obrazów atmosferę życia w kobiecym obozie koncentracyjnym Birkenau, w różnym okresie jego działania i z różnych punktów widzenia.

W większości przypadków bohaterowie rozdziałów/obrazków nie są sylwetkami konkretnych osób. Są to raczej charakterystyczne typy życia obozowego przedstawione w bardzo szerokim spektrum postaw – od zwyrodnienia i cynizmu do wyrzeczenia i poświęcenia.

Książka napisana została dwa lata po wojnie i może właśnie dlatego zawiera nieosiągalny już dzisiaj ładunek realizmu.

Dla mnie ta książka ma znaczenie szczególne. Kiedy miałem jedenaście lat leżałem trzy tygodnie w szpitalu. Książka Justy była w oddziałowej biblioteczce i przeczytałem ją wtedy kilka razy pod rząd. Kilka lat później chciałem do niej wrócić, ale okazało się, że w bibliotekach i księgarniach nikt o niej nawet nie słyszał. Sytuacji nie poprawiał fakt, że zapamiętałem tytuł, ale imienia i nazwiska autorki – nie. Szukałem tej książki około 30 lat i gdyby nie wynalezienie Internetu, szukałbym nadal. Teraz nareszcie ją mam , ale wręcz boję się czytać, żeby nie zniszczyć wspomnienia o przeżyciu...