czwartek, 16 sierpnia 2007

Jak tak można!?

"Jak tak można!? Bez charakteru! Bez odwagi! Bez sumienia!" - Laura Schlessinger


Gdybym miał określić tę książkę jednym słowem, to pewnie brzmiałoby ono: "bezkompromisowa".

"Gdyby to człowiek wiedział..." Ileż to razy w życiu słyszałem takie słowa? Ile razy sam je wypowiadałem...

Autorka bezwzględnie udowania czytelnikowi, że w 99,99% przypadków konsekwencje naszych decyzji, postanowień i wyborów były do przewidzenia. Jeśli jednak wybieramy źle, to jest to tylko nasza wina i tylko my powinniśmy ponosić za to odpowiedzialność.

Jeden z kilkudziesięciu przykładów mówi o zdradzie. Jeśli zdecydowałem się zdradzić żonę (atmosfera w sanatorium, okazja, nie mogłem się oprzeć itp.) to, kiedy rozleci mi się z tego powodu małżeństwo, dzieci ciężko będą przeżywały rozwód rodziców i w konsekwencji stracę z nimi kontakt, wpadnę w długi z powodu konieczności płacenia wysokich alimentów - nie powinienem mówić: „gdyby człowiek wiedział...”

„Człowiek” bardzo dobrze wiedział, że żony nie należy zdradzać. „Człowiek” nie ma 6 lat i zdaje sobie sprawę, czym się takie historie mogą skończyć. Ale jeśli „człowiekowi” się bezpodstawnie ubrdało, że takie rzeczy zdarzają się wszystkim innym wokół, ale jemu nie, to niech teraz płaci za swoją głupotę.

I o tym właśnie jest ta książka: o naszej głupocie, o konsekwencjach tejże i o sposobach dokonywania mądrych i właściwych wyborów.